انواع پوست و نحوه مراقبت از آن

انواع پوست

انواع پوست و نحوه مراقبت از آن

انواع پوست

شما حتما در مورد انواع پوست معمولی، چرب، خشک، مختلط یا حساس شنیده‌اید. اما شما کدام نوع پوست را دارید؟ نوع پوست می‌تواند در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، افراد جوان‌تر از افراد مسن‌تر احتمال بیشتری دارد که نوع پوست نرمالی داشته باشند. تفاوت در چیست؟ انواع پوست شامل پوست نرمال، خشک، مختلط، چرب و حساس است و هرکدام از آن‌ها از محصولات متناسب باید بهره‌مند شوند. به عنوان مثال پوست چرب هیچگاه نباید از کرم‌های چرب و روغنی استفاده کند زیرا باعث تشدید ایجاد جوش می‌گردد. انواع محصولات پوستی و مراقبتی را می‌توانید در فروشگاه آرش بیوتی مشاهده و خریداری نمایید. اگر هم نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید، با ما تماس بگیرید تا مشاورین ما پاسخگوی شما باشند. برای شناخت انواع پوست صورت، با ما همراه باشید. نوع پوست شما به موارد زیر بستگی دارد:

1. چقدر آب در پوست شما وجود دارد که بر راحتی و قابلیت ارتجاعی آن تأثیر می‌گذارد‌

2. چقدر چرب است که روی نرمی آن موثر است

3. چقدر حساس است

نوع پوست معمولی

پوست معمولی یکی از انواع پوست است که نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. آکنه و لک ندارد و یا مقدار ناچیزی دیده می‌شود. هیچ وقت به حساسیت شدید دچار نمی‌گردد. منافذ باز پوست اصلا قابل مشاهده نیستند و چهره جلوه‌ای درخشان دارد.

نوع پوست مختلط

پوست شما شاید در برخی نواحی خشک یا نرمال و در برخی دیگر مانند ناحیه T (بینی، پیشانی و چانه) چرب باشد. انواع پوست بسیاری از افراد از این نوع است. برای روتین مراقبت از پوست، ممکن است در مناطق مختلف به مراقبت کمی متفاوت‌تری نیاز داشته باشد. پوست مختلط منافذی بزرگتر از حد معمول دارند و بازتر به نظر می‌رسند. جوش‌های سر سیاه از دیگر علائم قابل تشخیص در پوست مختلط است. پوست این نوع افراد مخصوصا در ناحیه T براق و چرب است.

نوع پوست خشک

پوست‌های خشک از انواه پوست هستند که منافذ تقریبا نامرئی دارند و چهره‌ی آنان کدر و خشن است. تکه‌های قرمز پوست از دیگر نشانه‌های پوست خشک است. پوست خشک کمتر کشسانی دارد و پوسته پوسته می‌شود. خطوط صورت نیز در پوست خشک بیشتر قابل مشاهده هستند. پوست شما ممکن است ترک بخورد، پوسته پوسته گردد، دچار خارش و تحریک یا ملتهب شود. بنابراین نوع پوست خشک از انواع پوست است که به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. همچنین پوست خشک احتمال دارد با عوامل زیر بدتر شود:

  • ژنتیک
  • افزایش سن یا تغییرات هورمونی
  • آب و هوا مانند باد، آفتاب یا سرما
  • اشعه ماوراء بنفش (UV) دستگاه سولاریوم
  • گرمایش داخل محیط خانه
  • حمام و دوش آب گرم و طولانی
  • مواد تشکیل دهنده صابون، لوازم آرایشی یا پاک کننده
  • داروها

از نکات زیر برای بهبود خشکی پوست خود استفاده کنید:

  • دوش و حمام کوتاه‌تری داشته باشید، نه بیشتر از یک بار در روز.
  • از صابون‌ها یا پاک کننده‌های ملایم و مناسب استفاده کنید. از کاربرد شوینده‌های معطر خودداری کنید.
  • هنگام حمام کردن یا خشک کردن، اسکراب نکنید.
  • بلافاصله پس از حمام کردن، یک مرطوب کننده غنی به پوست بزنید. پمادها و کرم‌ها ممکن است بهتر از لوسیون‌ها برای پوست خشک عمل کنند، اما اغلب موجب چرب شدن لباس می‌شوند. در صورت نیاز در طول روز دوباره استفاده کنید.
  • از یک مرطوب کننده مناسب کمک بگیرید و اجازه ندهید دمای داخل خانه خیلی گرم شود.
  • هنگام استفاده از مواد شوینده، حلال‌ها یا مواد شوینده خانگی از دستکش استفاده کنید.

نوع پوست چرب

انواع پوست چرب منافذ پوست بزرگ است و چهره کدر یا براق و ضخیم به نظر می‌رسد. جوش‌های سرسیاه، آکنه یا سایر لک‌ها در نوع پوست چرب به چشم می‌خورد. بسته به زمان سال یا آب و هوا، میزان چربی ممکن است تغییر کند. مواردی که می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن آن شوند عبارتند از:

  • بلوغ یا عدم تعادل هورمونی
  • استرس
  • گرما یا رطوبت زیاد

برای مراقبت از پوست چرب:

  • پوست را بیش از دو بار در روز و بعد از تعریق زیاد بشویید.
  • از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و اسکراب نکنید.
  • جوش‌ها را هرگز فشار ندهید، بهبودی آنها بیشتر طول می‌کشد.
  • به دنبال کلمه “noncomedogenic” در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی باشید. این بدان معنی است که منافذ را مسدود نمی‌کند.

نوع پوست حساس

سرخی، خارش، سوزش و خشکی از علائم انواع پوست حساس است. اگر پوست شما حساس است، سعی کنید عوامل محرک را دریابید تا بتوانید از آنها اجتناب کنید. دلایل زیادی وجود دارد، اما اغلب در پاسخ به محصولات مراقبت از پوست خاص است.

انواع پوست

اهمیت شناخت نوع پوست

ممکن است شما دقیق نوع پوست خود را ندانید و بین انواع پوست مانند پوست خشک، چرب یا حساس شک داشته باشید. اما آیا واقعا نوع پوست خود را می‌شناسید؟ دانستن نوع پوست واقعی شما می‌تواند دفعه بعد در خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به شما کمک کند. استفاده از محصولات پوستی نامناسب می‌تواند باعث ایجاد جوش، لک و دیگر مشکلات پوستی گردد.

ایجاد یک برنامه روزانه مراقبت از پوست

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، یک برنامه روزانه مراقبت از پوست مناسب به شما کمک کند تا سلامت کلی پوست را حفظ کرده و نگرانی‌های خاصی مانند آکنه، جای زخم و لکه‌های تیره را برطرف نمایید. روتین مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می‌توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

1. پاکسازی: پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که بعد از کاربرد، پوست شما سفت و خشک نشود. صورت خود را بیش از دو بار در روز یا فقط یک بار، اگر پوست خشکی دارید و آرایش نمی‌کنید، تمیز کنید. برای احساس تمیزی بیشتر از شستشو خودداری کنید زیرا چربی طبیعی پوست شما از بین خواهد رفت. یکی از پاک کننده‌هایی که برای انواع پوست به خوبی کار می‌کنند فوم شستشوی صورت بایودرما در فروشگاه آرش بیوتی است.

2. سرم‌ها: سرم حاوی ویتامین C یا فاکتورهای رشد یا پپتیدها برای کاربرد در صبح، زیر ضد آفتاب بهتر است. در شب، رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی بهترین عملکرد را دارند.

3. مرطوب‌کننده: حتی پوست‌های چرب هم به مرطوب‌کننده نیاز دارند، اما از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که سبک، ژل‌دار و غیر کومدون‌زا باشد یا منافذ شما را مسدود نکند. پوست‌های خشک ممکن است از مرطوب کننده‌های مبتنی بر کرم سود ببرند. اکثر برندها روی بسته بندی محصولات خود برچسب ژل یا کرم را می‌زنند.

4. ضد آفتاب: 15 دقیقه قبل از رفتن به بیرون از منزل، از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید، زیرا مدتی طول می‌کشد تا ضد آفتاب فعال شود. رنگ پوست‌های تیره در واقع به محافظت بیشتری در برابر نور خورشید نیاز دارند زیرا اصلاح رنگدانه هایپرپیگمانتاسیون سخت‌تر است. کرم ضدآفتاب بی‌‌رنگ SPF50 کلینیک را امتحان کنید، که محافظت با طیف وسیع UVA/UVB را ارائه می‌دهد.

محصولات-درمانی-پوست

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و حساسیت شما باشد و به یاد داشته باشید که برچسب‌های روی محصولات را بخوانید. برخی از محصولات، مانند رتینول یا رتینوئیدهای تجویزی، فقط باید در شب استفاده شوند. در فروشگاه آرش بیوتی شما با انتخاب هریک از محصولات مراقبت از صورت، تمامی ویژگی‌های آن را قبل از خرید مشاهده خواهید نمود و خریدی آسان و مطمئن تجربه خواهید کرد.