همه چیز درباره خشک کردن مو

همه چیز درباره خشک کردن مو

همه چیز درباره خشک کردن مو

آیا می‌دانستید که خشک کردن مو به صورت طبیعی در واقع بیشتر از سشوار کشیدن آنها مضر است؟ یا اینکه با موهای مرطوب خود به رختخواب بروید ممکن است باعث موخوره گردد؟ شاید شما تصور آن هم نکنید، اما موهای ما یک ماده جذاب است که به بسیاری از محرک‌های مختلف محیطی، حتی آب و هوا پاسخ می‌دهد. شاید شما به دنبال علت وز شدن موهای خود بعد از حمام باشید. خوب جواب آن ساده است، موهای خود را به حالت طبیعی خشک می‌کنید! بهترین روش خشک کردن مو استفاده از سشوار با حرارت و سرعت ملایم است. اگر موها را بعد از حمام با سشوار درست خشک نکنید، با عوارض خشک نکردن موی سر مواجه خواهید شد. با آرش بیوتی همراه باشید تا با خواندن این مقاله، اطلاعات کاملی درباره عوارض خشک نکردن موی سر کسب کنید.

خشک کردن مو با سشوار

بهترین روش برای خشک کردن موها چیست؟

قبل از اینکه بتوانید نحوه انجام سشوار کشیدن درست را درک کنید، باید برخی از علوم پشت ساختار موهای خود را بشناسید و همه چیز درباره مو را درک نمایید. مو از پروتئین کراتین ساخته شده است. همان ماده تشکیل دهنده‌ی ناخن، پر و پنجه‌ی حیوانات. این یک ساختار بسیار پیچیده است؛ هر ساقه جداگانه مانند طنابی درون طناب دیگر است. یک لایه محافظ بیرونی معروف به کوتیکول وجود دارد که کراتین توده‌ای است و آن را مانند ناخن‌ها سفت می‌کند. در قشر میانی کورتکس مو قرار دارد که از کراتین نیز ساخته شده است، اما انعطاف پذیرتر است زیرا سخت و توده‌ای نشده است. کورتکس به موها قدرت و قابلیت ارتجاعی می‌بخشد.

هر کدام از ما انسان‌ها بین 100 تا 150 هزار تار مو روی سر داریم. موهای مردم آسیایی ضخیم‌ترین و قوی‌ترین نوع موها هستند. اندازه‌ی آنها بین 80 تا 100 میکرون (یک میلیونیم متر) است و قطر آنها کاملاً دایره‌ای است. موهای افراد آفریقایی بیضی شکل بوده و همچنین از نازک‌ترین موها است که حدود 50 میکرون اندازه دارند. ما به طور متوسط ، روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهیم.

چرا موهای خود را با سشوار خشک نمی‌کنید تا به طور طبیعی خشک شوند؟

شاید تصور کنید که خشک کردن موها بدون گرمای سشوار بهترین راه است. اشتباه! در واقع، این مسئله و نادیده گرفتن سشوار مضرترین کاری است که می‌توانید روی موهای خود انجام دهید. چطور؟ خوب، همه چیز از لحظه خیس شدن موهای شما شروع می‌شود. این ساختار مولکولی رشته مو را بلافاصله تغییر می‌دهد. زیرا هنگامی که آب روی موها ریخته می‌شود، از طریق لایه بیرونی سخت کوتیکول، آب جذب کورتکس مو شده و متورم می‌گردد. این بدان معناست که کورتکس بسیار سریع ضعیف شده است. کوتیکول کمی شبیه کاشی‌ها عمل می‌کند که آب از بین شکاف‌های آن‌ها می‌گذرد.

عدم کاربرد سشوار و خشک شدن موها به طور طبیعی می‌تواند بیشتر از گرمای شدید سشوار مضر باشد. مو قادر است تا 30 درصد وزن خود را آب جذب کند. هرچه بیشتر مرطوب بماند شرایط بدتر می‌شود، زیرا همچنان متورم می‌گردد. این امر به این دلیل است که تورم مکرر و به دنبال آن خشک شدن آهسته مو باعث می‌شود چیزی به نام غشای سلولی پیچیده (در اصل ماده‌ای مانند چسب است که کوتیکول را در کنار هم نگه می‌دارد) ترک بخورد و برای همیشه به مو آسیب برساند. بهتر است موهای خود را سریع با حرارت ملایم سشوار خشک کنید، نه اینکه طبیعی عمل کنید.

خشک کردن موها با سشوار

از شامپوها و نرم کننده‌های ارزان قیمت دوری کنید

ما انواع و اقسام شامپوها و نرم کننده‌ها را بررسی کرده‌ایم، از اصلی تا مرغوب و با وجود آنچه می‌توانید امیدوار باشید، هیچ شکی وجود ندارد که قیمت تفاوت را ایجاد کرده است. چه بسا، گران قیمت‌ترین شامپوها بودند که واقعا آن همه ارزش نداشتند. اما محصولات بسیار ارزان قیمت هم ارزش چندانی ندارند. در عوض، یک برند متوسط و معقول را انتخاب کنید که متخصص مراقبت از مو است. شامپوهای برند سی دی سی CDC، آلترگو Alterego و آیس کریم Ice Cream از نمونه بهترین شامپوهای تخصصی و درمانی مو هستند که در فروشگاه آرش بیوتی ارائه می‌شوند.

بهترین شامپوها

موها را به هنگام خشک کردن با حوله ماساژ ندهید.

بعد از حمام، بی‌شک فوراً سشوار را بر می‌دارید. اما قبل از آن حیاتی‌ترین کار، خشک کردن موها با حوله است. برای اینکار باید به آرامی با چلاندن موها، آب را از آن‌ها خارج کنید. هرگز موها را ماساژ و مالش ندهید! مالیدن موها با حوله ممکن است موهای ضعیف شده را بشکند و در نتیجه باعث وز شدن موها شود. بعد از آن می‌توانید به سراغ سشوار بروید و موها را با سشوار خشک کنید.

چرا رفتن به رختخواب با موهای مرطوب اصلا درست نیست؟

هرگز نباید با موهای خیس به رختخواب بروید. شاید صرفه جویی در وقت باشد، اما این یک اشتباه وحشتناک است. این اشتباه آسیب جبران ناپذیری وارد می‌کند و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا رفع شود. وقتی در خواب سر خود را به حرکت در می‌آورید، اصطکاک روی بالش می‌تواند برای ایجاد موخوره کافی باشد. حتی اگر موها کمی مرطوب است نیز، رفتن به رختخواب ایده بدی است. پس حتما با سشوار موها را خشک نمایید.

خشک کردن موها

بهترین روش استفاده از سشوار، سرعت پایین و باد ملایم

در حالی که همیشه به ما آموخته‌اند که خشک کردن موها با سشوار مضر است، تحقیقات دکتر تیم مور نشان می‌دهد که این کار نسبت به خشک کردن طبیعی موها بهتر و مطمئن‌تر است. هنگامی که با حوله موها را خشک نموده و شانه زدید، با سشوار موها را کاملا خشک نمایید. برای این کار سشوارهای پرومکس مانند سشوار حرفه‌‎ای ۲۰۰۰ وات مدل ۷۲۰۰ پرومکس و سشوار حرفه‌‌ای ۲۵۰۰ وات مدل ۷۲۵۰ پرومکس از بهترین مارک سشوار هستند. سشوارهای پرومکس از پرفروش‌ترین سشوارهای امروزی محسوب می‌شوند. به هنگام استفاده از این سشوارها آن‌ها را روی سرعت کم تنظیم نمایید. این به این دلیل است که موها بیش از حد گرم نمی‌شوند (به یاد داشته باشید وقتی خیس می‌شوند در برابر گرما آسیب پذیرتر هستند).

در حالت ایده‌آل، باید سشوار را 15 سانتی متر از سر دور نگه دارید و با حرکت مداوم موها را خشک کنید. بدیهی است که کاربرد سشوار برای یک آرایشگر آسان است و در خانه چندان ساده نیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم سشوار را تا جایی که می‌توانید، در تنظیم سرعت کم هوا نگه دارید و به آرامی حرکت دهید. به محض گرم شدن موها، 90 درصد موها خشک می‌شود و می‌توانید حرارت سشوار را افزایش دهید. بسیار مهم است که فراموش نکنید در آخر از باد سرد سشوار نیز استفاده کنید. این تفاوت بزرگی ایجاد نموده و اطمینان حاصل می‌شود که پیوندهای داخلی مو بازسازی شده و حالت موها را تثبیت می‌نماید.

خشک کردن موها با سشوار